PERISTIWA BERDARAH!!!

PERISTIWA BERDARAH!!!
RUSUHAN ANTARA KAUM PERISTIWA 13 MEI 1969

Wednesday, February 11, 2015

PERISTIWA 13 MEI 1969



LATAR BELAKANG TRAGEDI RUSUHAN



~Peristiwa 13 Mei 1969 adalah suatu rusuhan kaum yang berlaku dan merupakan kemuncak kepada masalah perpaduan kaum di Malaysia. Ia merupakan suatu sejarah hitam yang menggugat keamanan dan kestabilan politik negara. Trajedi ini berlaku sebaik sahaja selepas Pilihan Raya 1969.

  • Tema sepanjang Pilihan Raya : "ISU PERKAUMAN YANG MENYENTUH EMOSI DAN SENSITIVITI " 

  1.  Isu Bahasa Melayu.
  2. Kedudukan istemewa orang Melayu.
  3. Hak kerakyatan orang bukan Melayu.
~Parti Perikatan ( UMNO-MCA-MIC ) telah mengalami kekalahan yang teruk dalam Pilihan Raya 1969 yang telah mengakibatkan Parti Perikatan hilang majoriti dua pertiga dalam Dewan Rakyat.




Sebab terjadinya Peristiwa 13 Mei 1969 adalah perarakan kemenangan pihak pembangkang secara besar-besaran pada 11 dan 12 Mei 1969 yang sesetengahnya adalah tanpa izin daripada pihak polis. Parti Gerakan dan DAP telah mengutuk dan menghina orang-orang Melayu semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya di sekitar Kuala Lumpur.

~Faktor yang menyumbang kepada peristiwa 13 Mei adalah :

  • Penduduk Jepun di Tanah Melayu.
  • Peninggalan Penjajah Inggeris > mengamalkan dasar pecah dan perintah.
 ~ Dari sudut ekonomi, banyak meninggalkan kesan yang negatif terhadap masyarakat Melayu khasnya golongan bumiputera secara amnya.



 KEADAAN SEMASA PERITIWA


13 MEI 1969..!!!!!






PERARAKAN YANG DIJALANKAN



KEBENCIAN TERHADAP ORANG MELAYU





MENGORBANKAN BANYAK NYAWA 
Dinyatakan bahawa seramai seramai 196 orang mati, 439 0rang tercedera, 30 orang hilang , 9143 orang ditahan polis dan 211 kenderaan musnah semasa peristiwa 13 Mei 1969.




KEMUSNAHAN HARTA BENDA AWAM






ANGGOTA FEDERAL RESERVE UNIT (FRU) 
Dikerah untuk menghentikan rusuhan.





KERATAN AKHBAR PERISTIWA 13 MEI 1969


PERARAKAN
Menunjukkan perpaduan dan kedamaian yang dilakukan di Universiti Malaya.








~Antara punca-punca  yang mebawa kepada peristiwa 13 MEI 1969 ialah :







LAYANAN BERAT SEBELAH OLEH TENTERA JEPUN














  


Layanan berat sebelah ini telah menyemai perasaan permusuhan antara kaum Cina dan Melayu.








SISTEM PENDIDIKAN YANG BERASINGAN

  • Sistem pendidikan sebelum Merdeka terbahagi kepada 3 aliran, iaitu :


  1. Melayu              = Menekankan kemahiran menulis, membaca dan mengira sekadar                                         keperluan peringkat sekolah rendah.
  2. Cina dan India = Mengambil kurikulum, guru-guru dan buku teks dari negara asal.
  3. Inggeris             = Hanya dapat dinikmati oleh kaum Cina dan India yang tinggal di                                         bandar.



  • Selepas merdeka ( Dasar Pelajaran Kebangsaan )
  • Dasar ini telah dikecam oleh pelbagai pihak bukan Melayu kerana mereka merasakan langkah ini terlalu mengutamakan Bahasa Melayu.
  • Kesatuan Persekutuan Guru-Guru Melayu Semenanjung (KPGMS ) pula tidak berpuas hati  kerana Kerajaan tidak menubuhkan sekolah menengah dan Universiti yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pada awal 1958 sebagaimana yang dirancang.
  • Akhirnya, berkat perjuangan daripada beberapa tokoh, gagasan Universiti Kebangsaan yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar telah berjaya ditubuhkan pada 18 Mei 1970.
  • Namun, kaum Cina tidak berpuas hati dan ingin menubuhkan Universiti Merdeka dan kerajaan elah memberi kebenaran kepada MCA untuk menubuhkan Kolej Tunku Abdul Rahman ( KTAR ).




PERBEZAAN AGAMA DAN KEBUDAYAAN


                           



















DASAR PECAH DAN PERINTAH

















KESAN PERISTIWA 13 MEI 1969







SOSIAL




 S





SOSIAL





SOSIAL





POLITIK







POLITIK






 POLITIK


 


EKONOMI







VIDEO RUSUHAN KAUM TRAJEDI 13 MEI 1969




KRONOLOGI PERISTIWA 13 MEI 1969




IKTIBAR PERISTIWA 13 MEI 1969 RUSUHAN KAUM

http://youtu.be/q5OBUOkdZJg








CARA MEMUPUK SEMANGAT PERPADUAN KAUM




a) Setiap  kaum perlu mengambil  peluang dan berusaha untuk mengenali antara satu sama lain.




Hidup bermasyarakat haruslah mengenali dan menghormati kaum yang terdapat di Malaysia.

- Contoh : Orang Melayu dapat mengetahui cara dan adat resam orang Cina menyambut Tahun Baru Cina. Pada malam Tahun Baru Cina, kaum Cina mengadakan " Makan Besar " dan berkumpul bersama ahli keluarga.




b) Sesebuah Negara yang berbilang kaum, setiap kaum mempunyai peranan dan fungsi masing-masing dalam pembangunan Negara.

- Setiap kaum mempunyai cara tersendiri untuk membangunkan Negara melalui perniagaan.

- Contoh : Orang Cina lebih kepada mengaut keuntungan, orang Melayu perlu membahagikan masa untuk dunia dan akhirat, seperti menjalankan perniagaan dan bila masuk waktu sembahyang, orang Melayu Islam perlu menunaikan sembahyang.

 perniagaan orang Cina

Perniagaan orang Melayu

Solat
meninggalkan perkara dunia, mengutamakan perkara akirat

c) Kerajaan perlu penyeragaman  Sistem Pendidikan.

- Menubuhkan sekolah harian untuk kaum yang ada di Malaysia seperti sekolah rendah atau menengah untuk orang Melayu, Cina dan India.
  
Sekolah


- Sesebuah sekolah mempunyai 3 kaum ini, mata pelajaran yang ditetapkan mestilah mempunyai 3 bahasa yang perlu diambil untuk 3 kaum ini. Seperti orang Melayu,, ambil mata pelajaran Bahasa Melayu, orang Cina boleh belajar mata pelajaran bahasa Cina manakala orang India boleh belajar bahasa Tamil.








VIDEO MEMUPUK SEMANGAT PERPADUAN KAUM


Lagu Anak Malaysia



Filem P.Ramlee pupuk perpaduan kaum



Lagu 1 Malaysia


                                     

                                  Lagu Merdeka Malaysia Satu Bangsa Satu Negara









No comments:

Post a Comment